top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

תוכן מקורי, גם בשעת מלחמה רשות שימוש מבעלי תוכן וכיצד להמנע מהפרת זכויות יוצרים

עודכן: 7 בינו׳



בעלי אתרים ו/או דפים ברשתות חברתיות מוצאים עצמם לעיתים נתבעים בגין הפרת זכויות יוצרים בתכנים שהם פרסמו - ואשר הגיעו אליהם ממקורות אחרים. כיצד ניתן להמנע מכך?

האמור להלן אינו בבחינת ייעוץ משפטי אבל מהווה סקירה של מספר דרכים להתנהלות בטוחה יותר בשדה התכנים, היצירות והזכויות. מה כדאי לזכור:

  1. לגבי כל תוכן - אם צילום, איור, תמונה, טקסט - ישנו סיכוי סביר הם מהווים יצירות לפי הדין.

  2. כל תוכן נוצר על ידי מישהו וגם אם נוצר על ידי בינה מלאכותית - גם זו בבעלות מישהו.

  3. כדי לעשות שימוש בתוכן ללא חשש מתביעות חשוב לוודא שיש לכך אישור ובכתב מהבעלים של התוכן.

  4. אם לא ניתן לאתר את הבעלים של התוכן- הדין מתיר - לאחר חיפוש אחר הבעלים- לעשות שימוש בתוכן אולם- אם אילו יצרו קשר עם המשתמש - הם יוכלו לדרוש את הפסקת השימוש וכן תשלום בגין התקופה שבה נעשה שימוש.

  5. אם ניתן לאתר את בעלי התוכן או טוב מכך- אם ניתן ליצור עמם קשר - את הרשות לעשות שימוש בו כדאי לקבל בכתב. הרשות שהיא בעצם רשיון שימוש, תכלול תנאים כמו סוג השימוש, היקפו, תקופת השימוש המותרת, התמורה בגין השימוש והקרדיט שיש לתת עבורו.

  6. אם ישנו תוכן המפורסם ברבים, במסגרת מאגרי תוכן שונים - חשוב לבדוק את תנאי השימוש במאגרים. האם יש בהם אישור לשימוש בתכנים המפורסמים בהם וכן האם יש בהם התחייבות לשיפוי של מי שישתמש בתוכן- במקרה ויתברר כי השימוש מפר זכויות יוצרים של בעלים בניגוד להבטחת המאגר.

  7. תכנים מקוריים הם התכנים הבטוחים ביותר לשימוש - כי אז ברור למשתמש שהזכויות בהם הן שלו. יש לזכור כי גם ביצירה של תכנים חדשים ומקוריים - יש להיזהר שלא ליצור תכנים דומים לתכנים קיימים - כי אז ניכנס למצב שבו יש לבקש זכות לשימוש או חלילה להסתכן בהפרת זכויות.

כדאי זכור שהדין בארץ מתיר לבעלי יצירה שטוען להפרה של זכויות היוצרים שלו בה, לתבוע פיצויים מבלי צורך להוכיח את נזקו - עד לתקרה של 100,000 ש"ח. אמנם לבתי המשפט יש שיקול דעת לפסוק פחות ולרוב הם פוסקים פחות על פריט תוכן אחד. אבל- אם מדובר במספר פרטי תוכן או יצירות - התביעה עלולה להיות כפולה או משולשת. מעבר לכך - כדאי שלא להשקיע בתכנים שהבעלות בזכויות בהם אינה ברורה- שכן אחד מהסעדים שיש לבעלי היצירות הוא לבקש צו מניעה בבית משפט, לפיו צריך יהיה להפסיק את השימוש ביצירות.


*הכותבת היא עו"ד רחלי פשר אייקנאר, עו"ד בתחום הידע והקניין הרוחני. כל האמור לעיל אינו בבחינת ייעוץ משפטי. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך/כת דין.


43 צפיות0 תגובות
bottom of page