top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

ניהול רעיונות

עודכן: 19 באפר׳



רעיון טוב הוא נכס חשוב:

רעיון למוצר, לסרט, לטיפול רפואי, לשירות ייחודי, לתוכן כתוב, ועוד ועוד. רעיון הוא בבסיס היצירה והחדשנות.

למרות זאת- רעיון כשלעצמו לא מקנה זכויות למי שהגה אותו! הנכסים והזכויות שבהם נוגעים ליישום של הרעיונות(ניתן לקרוא על נכסי קניין רוחני בבלוג האתר https://www.rachelpashereijkenaar.com/blog) לנכסי קניין רוחני שונים . קבלנו תזכורת לכך ניתנה בפסק דין שניתן לפני מספר ימים בבית משפט פדראלי בקליפורניה בעניין אלמנת אהוד יונאי ז"ל שכתב בשעתו מאמר שהתפרסם, ושתאר פעילות צבאית - אשר לטענת אלמנתו נעשה בו שימוש במסגרת סרטו של טום קרוז - טופ גאן- מבריק- שהכניס סכומי עתק. התביעה נדחתה - בקווים כלליים בלבד- מאחר ובסרט היו יישומים אחרים לרעיונות שנכללו במאמר של המנוח- https://www.reuters.com/legal/top-gun-maverick-lawsuit-rejected-by-us-judge-2024-04-08/


ובכל זאת- מה עושים עם רעיון טוב:

  1. שומרים אותו בסוד מוחלט עד שמחליטים ליישם אותו. לא מנהלים משא ומתן למסחורו ללא חתימה על הסכם סודיות ואפילו הבסיסי ביותר.

  2. איך מיישמים אותו: בתיאור שלו בכתיבה למשל של ספר או מחזה או תוכנית לכנס או בתיעוד מסוג אחר כבניית אב טיפוס, כאיור או שרטוט לעיצוב או באמצעות הסרטה.

  3. כדאי להתייחס לרעיון בצורה הרחבה ביותר-למשל אם חשבתם על רעיון לעיצוב של רהיט - עיצרו וחישבו אם יש סיכוי שהאלמנטים בעיצוביים יכולים להיות חלק גם מעיצוב מוצרים אחרים.

או אם למשל חשבתם על רעיון למחזה לילדים- חישבו איך ניתן ליישמו גם לרומן למבוגרים, לסידרת טלוזיה או לתסריט. ככל שתיישמו את הרעיון בדרכים רבות יותר - כל יישום יעניק לכם הגנה נוספת- כנגד מי שירצה להשתמש ברעיון שלכם בדרכים שונות.

תיעוד:

תיעוד מפורט של הרעיון ושל שלבי יישומו ובכלל זה תיעוד המועדים הרלבנטיים - החל ממועד החשיבה עליו- דרך כל פעולות היישום שלו, הוא צעד פשוט יחסית, ללא עלויות והוא מסייע גם אם רוצים להוכיח את הבעלות בנכסי הקניין הרוחני שנוצרים מיישום שלו. מומלץ לתאר ולתעד ולשמור תיעוד מפורט גם של החשיפות השונות של הרעיון במהלך משאים ומתנים עם צד ג כלשהו.


חבל לגנוז רעיונות או לסגור אותם במגירה:

כדאי להשקיע בשמירה , בתיעוד וביישום רעיונות טובים, ובכך להגדיל את הסיכוי שלנו להנות מהם ומפירותיהם. לא פעם במהלך שנותי כעורכת דין- נתקלתי באנשים שמרוב חשש שהרעיון שלהם ילקח או יגנב- העדיפו לסגור אותו במגירה - ובפועל לא עשו עמו דבר. בכל שימוש ברעיון כל שהוא תמיד יש סיכון - לא רק שילקח על ידי אחרים אלא גם שאחרים ימצאו יישום מוצלח יותר לרעיון מאיתנו ויצליחו להנות ממנו מסחרית לפנינו. ועדיין- בדרך כלל- אנשים שחשבו על רעיון מוצלח אחד- הם כאלו שעשויים לחשוב ולפתח רעיונות אחרים טובים- ועל כן- מומלץ לפתח רעיונות, ליישם רעיונות.


למרות האמור לעיל- לאילו שדווקא מעוניינים להפיץ את הרעיון שלהם ברבים- לטובת הכלל- אין כל בעיה. פרסמו אותו, הפיצו אותו, ועודדו את הסובבים אתכם ליישם אותו בכל דרך הנראית להם.


*האמור בכתבה זו אינו בבחינת ייעוץ משפטי ואין להתבסס עליו ככזה.

הכותבת- עו"ד רחלי פשר אייקנאר- עוסקת בתחום הידע והקניין הרוחני.








4 צפיות0 תגובות
bottom of page