top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

חסימת חשבונות ברשתות החברתיות - למה כדאי לשים לב

עודכן: 7 במאי



לאחרונה פנה אלי לקוח מאוד מודאג. חשבון שניהל באחת הרשתות, ושאליו העלה את כל התכנים הייחודיים שיצר במדיות שונות במשך שנים, לפתע - ללא כל התראה נחסם. הלקוח ערער אך קיבל תשובות אוטומטיות לפיו הערעור נדחה. למרבה המזל- דווקא הלקוח הזה בסופו של עניין הצליח באמצעות פניות חוזרות ונשנות לגרום לרשת החברתית להסיר את החסימה - אולם לא תמיד זה סופו של סיפור. למרבה הצער- לא פעם קורה שחשבון נחסם ללא אפשרות להסרת החסימה.


רשת חברתית היא פלטפורמה בבעלות מי שהקימו אותה. בעלי חשבונות בה- הם אורחים ברשות- ואמורים להתנהל בה כאורחים או כלקוחות - על פי הסכם שהם קיבלו על עצמם עם ההצטרפות אליה. ההסכם אינו אלא תנאי השימוש שבה. בתנאי שימוש אילו - מרבית הפלטפורמות שומרות לעצמן את הזכות לחסום את חשבונות המשתתפים בהן על פי שיקול דעתן הבלעדי.

בשולי הדברים הנוגעים לפוסט הזה -כמובן שישנן מדינות שלא מוכנות לקבל התנהלות זו או אחרת של פלטפורמות שונות הפועלות בתחומה- ראו למשל את ההחלטה לחסום את טיק טוק בארה"ב.


לאור האמור לעיל - ברור כי כל המנהל חשבון במסגרת אחת הפלטפורמות- יכול למצוא עצמו בכל רגע נתון נחסם. ברור שניתן לנסות ולהלחם בהן בדרכים משפטיות. אבל המדובר בענקיות בינלאומיות - שמלחמה נגדן בדרך כלל שמורה לממשלות או לחברות ענק אחרות המסוגלות לשאת בעלויות של מלחמות בין ענקים. אז מה קורה עם מרבית החברים או האורחים בפלטפורמות הללו?


הנה כמה רעיונות פרקטיים יותר מאשר משפטיים- על איך אפשר להתנהל בפלטפורמות או ברשתות הללו- מבלי להיזרק החוצה- או מבלי שהחשבונות שלנו יחסמו. מאחר ואילו רק רעיונות, ומאחר ואני לא מתיימרת להיות מומחית להתנהלות ברשתות- מומלץ להתייחס לכתוב כאן בזהירות המתבקשת.


מפירסומים בישראל בעיקר - נראה שהרשתות החברתיות מנסות באמצעות מערכות ממוחשבות או במהלך ערעורים על חסימה- באמצעות נציגיהן- לחסום יותר ישראלים ו/או יהודים בחו"ל ויותר תכנים פרו ישראלים מאילו של אוייבינו. אז מה עושים? אפשר להתעלם ולכתוב פוסטים תומכי ישראל ואף נוקבים, במסגרת המותר בתנאי השימוש . אם זו הבחירה - שאין ספק שבימים טרופים אילו לעיתים אין ברירה אלא להלחם בשדה ההסברה ממש ולנסות לשכנע ואף לעורר את כל מי שנרדמו בשעה שכוחות אפלים מתנפלים ומאיימים לא רק עליונו אלא על כל העולם החופשי - אין להסתמך על החשבון באותה הרשת כמאגר בטוח לתכנים שלנו. חשוב לשמור אותם במאגר בטוח- שכן בכל רגע נתון החשבון יכול להחסם. בנוסף - במקרים בהם בעלי חשבונות בוחרים להסתכן ולעשות שימוש בשפה חריפה יותר הכוללת את המילים רוצחים, מחבלים, רשעים וכו- כדאי גם להיות מוכנים לצורך בפתיחה של חשבונות חדשים, שוב ושוב, כאשר החשבונות נחסמים שלא בצדק (במיוחד לאור העובדה שחשבנות של רבים המייצגים אנשים אפלים למדילא נחסמים ולמרות שהם עומדים בתנאי השימוש של הרשתות שהם חלק מהם.


מה כן ניתן לנסות ולעשות כדי להקטין סיכויי חסימה:

א. כדאי לקרוא את תנאי השימוש- TERMS OF USE- של הרשת שבה אתם מנהלים את החשבון. נשמע משעמם אבל כדאי. בדרך כלל ישנו פירט לגבי כללי התנהגות. למשל- אזהרה משימוש ללא רשות בתכנים מוגני זכויות יוצרים, או שימוש בשפה בוטה או בתכנים המאיימים על אחרים וכו.

כך למשל מטה מפרסמים-https://www.facebook.com/legal/terms:

You may not use our Products to do or share anything:

  • That violates these Terms, the Community Standards, or other terms and policies that apply to your use of our Products.

  • That is unlawful, misleading, discriminatory or fraudulent (or assists someone else in using our Products in such a way).

  • That you do not own or have the necessary rights to share.

  • That infringes or violates someone else's rights, including their intellectual property rights (such as by infringing another’s copyright or trademark, or distributing or selling counterfeit or pirated goods), unless an exception or limitation applies under applicable law.

אפשר להמשיך ולבדוק מה הם אותם סטנדרטים המחייבים לדעת אנשי Meta התנהגות נאותה. אבל בינינו- כשמסביבינו יש כל כך הרבה שקרים ועיוותים איומים של המציאות ורובם נגדינו- חבל להתעכב על כך.

חשוב לזכור- ככל שניתן למי שמבקשים לחסום אותנו יותר ראיות להפרה לכאורה של תנאי השימוש- כך יגדלו הסיכויים שיוכלו לחסום אותנו. לכן- כדאי למצוא דרכים לומר את מה שאנחנו רוצים- אבל במתק שפתיים. בדיוק כפי שאנחנו לא פעם נתקלים בכך בצד השני - הנלחם מולינו ברשתות- למשל- במקום לומר:,נזרוק את כולם לים" הם מספרים לנו על ארץ חופשיה שתהיה להם מהנהר לים.

ב. לאור זאת- אם אנחנו בוחרים לכתוב תכנים נוקבים- כדאי להמנע משפה בוטה, או משימוש במילים חריפות או מילים הנוגעות ללוחמה. ניתן למצוא דרכים לכתיבה לכאורה רכה יותר- אך בפועל עם מהות זהה. בכך קל יותר "לטוס מתחת לראדר" של אותן תוכנות המנסות לטרגט אותנו ואת התכנים שלנו כישראלים או כיהודים או כתומכים שלנו - אך בכל זאת להפיץ את המסרים שלנו.

ג. כדאי להימנע מפרסום או משיתוף של תמונות או סרטונים הכוללים קריאה לאלימות או לסיכון אחרים.גם שיתופים על גבי חשבונות שלנו עלולים לגרום לנו להיתקל במערכות המחפשות את התכנים הללו( אילו התומכים במסרים שלנו).

ד. כדאי להמנע מהתנצחות עם מי שמשיבים או מגיבים לתכנים שלנו. לעיתים- אילו עלולים לגרום לחסימת החשבונות שלנו- באמצעות פניות חוזרות ונשנות לרשתות בתלונות לפיהן לכאורה אנחנו מפרים את התנאים. מישהו בוטה, גועלי, מלא שינאה, מאיים- כדאי לחסום אותו- או כאמור לעיל- להגיב בשפה יפה ונקייה שבאמצעותה תוכלו לומר מה שאתם חושבים עליו. קשה יותר למערכות המתוכנתות לחפש ביטויים מאיימים או מילות גנאי- לאתר את אותם התכנים כשהם כתובים או נאמרים בלשון אמנם נקייה מאילו- אך בשורה התחתונה- מבטאים את אותו הדבר.

ה. כדאי להימנע מהתייחסות לקהילה שלמה באמצעות מילות שינאה או שיטנה(גם אם מגיע להם- למשל קבוצות התומכות בטרור וכו). עדיף לומר כי זה לא לגיטימי, לא חוקי, לא מוסרי לתמוך בקבוצות כאילו ואחרות. שוב- קשה יותר לאיתור על ידי המערכות הממוחשבות- וקשה יותר להתלונן על ביטויים כאילו שכן אין בהם שימוש ישיר בשפה בוטה או פוגענית.


לא נותר לי אלא לאחל לכולנו בהצלחה, לקוות שלמרות שלא קל לנו גם ברשתות- הטוב יגבר על הרע וכמובן- לומר שוב ושוב שעם ישראל חי וכך גם כל חברינו ותומכינו.


*הכותבת - עו"ד רחלי פשר אייקנאר, היא עו"ד בתחום הידע והקניין הרוחני. הכתוב בכתבה זו אינו ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה.






3 צפיות0 תגובות
bottom of page