top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

כיצד משפיענים יכולים למנף נכסי קניין רוחני ולהגן עליהם.

ספטמבר 2021- רחל פשר אייקנאר,עו"ד


מהו קניין רוחני (IP)?

קניין רוחני הוא כאוסף של זכויות משפטיות שונות כגון פטנטים, סימני מסחר, עיצובים, סודות מסחריים וזכויות יוצרים. רוב האנשים והארגונים מתמקדים בקניין רוחני כשיש להם כבר קניין פוטנציאלי והם מחפשים את הדרכים הטובות ביותר להגן עליו או לוודא שמדובר ברכוש הניתן להגנה.

מה ההגדרה של משפיען?

"אדם בעל כוח להשפיע על אנשים רבים, אם באמצעות מדיה חברתית או מדיה מסורתית: חברות מחפשות משפיעים בפייסבוק שיכולים לקדם את המותג שלהם." (https://www.dictionary.com/browse/influencer).[תרגום אנגלית]

ישנן דרכים רבות להפוך למשפיענים - וקצרה היריעה מלמנות אותן. אבל, הכנת תכנית ליצירת קניין רוחני, שיהיה מחובר לתדמית, לשם המשפיען, לתוכן שהוא יוצר, לאנשי הקשר שלו ועוד- יכולה בהחלט לעזור ליצור משפיענים ו/או להפוך משפיענים למוצלחים עוד יותר.

כיצד ניתן לייצר קניין רוחני, כמשפיען?

שימוש בכילי המשפטיים של הקניין הרוחני- מסייע ביצירת נכסים- המזכים את בעליהם ביתרונות ממש לא רוחניים- יתרונות ממשיים.. כן, הקניין הרוחני ונכסי קניין רוחני- הם ככל נכס אחר. משפיען שרוצה להגן על רעיונותיו, על הידע שלו, על התוכן שהוא יוצר מכל סוג שהוא- צריך להכין תוכנית כיצד להפוך אותם לנכסים מוכרים גם על פי דין. משפיען או מי שרוצה להפוך למשפיען , בנוסף להגנה על נכסיו - צריך להתכונן למשא ומתן, עם גורמים עסקיים שונים שעשויים להיות מעוניינים להיעזר בו - או בה- ובשירותיהם לפרסום ולהשפעה. ראשית - כמו בכל השקעה- או בכל מצב של גיוס לקוחות- המשפיען אמור להיות מסוגל להציג את הנכסים שהוא מביא עמו לשולחן המו"מ. ברור - בעולם המדיות החברתיות - יש חשיבות עצומה למספר העוקבים. אבל- נכסי ה- הקניין הרוחני שנוצרו, נאספו והמוגנים מפני שימוש בלתי מורשה- מקלים הרבה יותר על עסקאות לרישוי, למכירה ולשימוש ביכולות המשפיען- בצורה רווחית ובאופן בר קיימא. דהיינו- שימוש שישרוד מול תחרות קשה וסכנות של הפרות של הזכויות באמצעות העתקה או זיוף או התחקות.

הכילים של הקניין הרוחני:

סימני מסחר - שקול לרשום סימן מסחרי של שמך! אם שמך גנרי מדי או פחות ייחודי וישסיכוח שעוד מליונים נושאים אותו מדי- כלומר יותר מדי אנשים נושאים אותו- תוכל לשקול ליצור מותג או לוגו ייחודי הכולל את שמך בתוכו. סימן מסחרי רשום יעזור למנוע מאחרים להשתמש בשמך ללא רשותך.

זכויות יוצרים - ישנן דרכים שונות להגן טוב יותר על תוכן מקורי המשותף ברשתות החברתיות. תוכן מקורי מטקסטים לתמונה לסרטונים - ראוי להגנת זכויות יוצרים. זכויות יוצרים נוצרות עם היווצרות התוכן המקורי, אך ניתן לשפר את ההגנה עליו למשל על ידי הוספת אזהרה -"כל הזכויות שמורות" או על ידי רישום בארה"ב https://www.copyright.gov/. אבל- התוכן שנבחר להיות תוכן מוגן- צריך להיות מקורי וחשוב מספיק- כך שאם משתמשים בו אחרים- הוא עלול לגרום נזק - ואם הוא יוצע כחלק מתיק הנכסים של המשפיען- למשקיעים, ליועצים ולשותפים עסקיים פוטנציאליים אחרים- הם יתרשמו מהכמות ומהאיכות של הנכסים וישקפו את הגישה הרצינית של המשפיען לקניין הרוחני ולנכסי קניין רוחני.

סודות מסחריים- כוחו והצלחתו של המשפיען מבוססים לא רק על מותגים ותכנים אלא על קשרים ואנשי קשר שהוא יצר ושברשותו. כיצד משפיען יכו להגן על הנכסים היקרים האלה? באמצעות סוֹדִיוּת! כן- סודות מסחריים הם למעשה גם נכסי קניין רוחני! איך יוצרים אותם? ראשית-שומרים על מידע סודי שהוא בעל ערך עבור המחזיק אותו- כסודי. משתפים בו רק אנשים שהחזיק- משפיען במקרה זה- סומך עליהם (כלומר- מעגלים קרובים מאוד!), ומבקשים מכל מי שהם בקשר איתם, לחתום על הסכם סודיות קצר- אפילו אחד הפשוט ביותר(הוא יכול לכלול כמה משפטים שאומרים- כל דבר שאתה רואה או שומע ממני הוא סודי אלא אם כן אתה יכול להוכיח ששמעת או ראית אותו במקום אחר !!).

אין הגנה מלאה ב-100%:

כמו בכל תחומי החיים ובכל תחומי העיסוק או מערכות היחסים - אין מערכת בטוחה ב -100% או כזו המבטיחה שכל נכסי הקניין הרוחני יהיו שמורים. עם זאת- ישנן דרכים שונות למשפיענים ליצור נכסי קניין רוחני - להשתמש בהם לטובתם ועסקיהם- ולהגן עליהם מפני שימוש בלתי הוגן, בלתי צודק ובלתי חוקי. רעיונות הם כלי נהדר- הם בדרך כלל לא רק מגדירים אותנו אלאלעיתים אף מסייעים ליצור את מי שאנחנו. לעיתים מרגיז, אך על רעיונות שאינם נכסים- לא ניתן להגן. הפיכת רעיונות ל- לקניין רוחני- מאפשרת יצירת נכסים ואילו מסייעים בצמיחה, בהגדלת רווחים ובשגשוג לבעליהם.


* רחל פשר אייקנאר,עורכת דין בתחום הקניין הרוחני- מסייעת ללקוחות שונים ובכללם למשפיענים בעלי רעיונות נהדרים - להפוך אותם לנכסים ברי קיימא- :).


12 צפיות0 תגובות
bottom of page