top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

זכויות בתכנים יצירתיים בשעת מלחמה


כולו רוצים לסייע.

כולנו רוצים לתרום.

היוצרים שביניניו או המבצעים - יוצרי התכנים בין אם טקסטים, מוסיקה, ריקודים, מופעים אחרים, סרטים ועוד- המשיכו לפעול וליצור כי זה חשוב- ובשעות כאילו- מסתבר שהנפש זקוקה מאוד להתחזקות ולעידוד.

קשה עכשיו לחשוב על דברים שנוגעים לזכויות האשיות שלנו. למרות שיש תחושה שעכשיו הזמן להתגייס ביחד ולעשות מעשה - פשוט ליצור ולשתף. אין סיבה שלא להקדיש מספר דקות לפני שאתן/ם מתחילים ולבדוק את האמור להלן. אני מבקשת להדגיש- זה הוא לא ייעוץ משפטי- אלא מספר נקודות חשובות שכדאי לבדוק:

א. אם אתם יוצרים במשותף עם אדם אחר- החליטו אם תרצו שהזכויות ביצירות יהיו במשותף- או יתחלקו בדרף אחרת. אחרי שתחליטו- תכתבו במזכר- או הודעת ווטסאפ או כל תיעוד אחר. ודאו שכל הצדדים אישרו.

עדיף שתחתמו ממש- כדי שהראיות יהיו טובות יותר.

ב. אם אתם יוצרים בעקבות פנייה של גוף כלשהו- לא חשוב איזה- תדאגו לכתוב- שוב- במייל או בווטסאפ או בתקשורת כתובה אחרת כי : כל הזכויות ביצירה המקורית שלכם- הן שלכם. כי גם אם אתם מופיעים או יוצרים ללא תשלום ובהתנדבות- וודאו שכל הזכויות מכל סוג שהוא בכל התכנים ובכל הביצועים - בכל - בבעלותכם.

ג. על כל סוג של טקסט שאתם משחררים, פרסום, שיתוף - תמיד להוסיף את הכיתוב:

כל הזכויות שמורות ל_______(למי שקבעתם במו בסעיף א שהזכויות שלכם).

ד. דין זכויות שלכם ביצירות שלכם כדין הזכויות ביצירות שאתם מבקשים אולי לעשות בהן שימוש במסגרת היצירות שלכם. אין לעשות שימוש ביצירות של אחרים- לא בסרטונים, לא בביצועים מוסיקאליים, לא בטקסטים, לא בעיצובים - שום דבר- ללא אישור הבעלים. לא מצאתם את הבעלים של היצירות- והחלטתם לעשות שימוש- תוודאו שבבוא היום תוכלו -אם תקבלו תביעה ש: 1. להוכיח שעשיתם הכל למצוא את הבעלים ולא מצאתם 2. תכינו מראש כספים- שכן יש סיכון שתאלצו לשלם לאותם בעלים שיטענו שהפרתם את זכויותיהם.

באופן כללי- השתדלו שלא לעשות שימוש ביצירות שלא קיבלתם אישור בכתב לעשות בהם שימוש. חבל שמעשה התנדבות שלכם - בזמנים קשים כאילו- יוביל אתכם לעמוד בפני תביעה מיותרת מבחינתכם.

ה. אם החלטתם דווקא ליצור יצירות שאתם מבקשים דווקא להעניק את הזכויות בהן לאנשים מסויימים או לקהילות מסויימות- לפחות וודאו כי זכויותיכם המוסריות נשמרות- והדגישו שעל זכויות אילו אתם אינכם מוותרים.


https://unsplash.com/@markuswinkler?utm_medium=referral&utm_source=wix-media-manager


*הכותבת- עו"ד רחלי פשר אייקנאר, היא עו"ד בתחום הקניין הרוחני שבין לקוחותיה יוצרים ויוצרות בתחומי שונים ומגוונים. כל האמור לעיל איננו בבחינת ייעוץ משפטי ולכן אין להסתמך עליו ככזה.


20 צפיות0 תגובות
bottom of page