top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

זהירות- לא לדרוך - המנעות מהפרת זכויות קניין רוחני



זכויות קניין רוחני - בכל מקום


זכויות בקניין רוחני מקיפות כל עסק בכל גודל והיקף. עסקים שהמוצרים שלהם הם עצמם קניין רוחני-חייבים

לוודא כי המוצרים אינם מפרים זכויות של אחרים. גם עסקים המוכרים מוצרים שונים מאילו - כדאי שיזהרו בבחירת כל אחד מהרכיבים המרכיבים את המיתוג שלהם - כדי לא להפר זכויות של אחרים. עסקים לצורך כתבה זו כוללים חברות בינלאומיות, חברות מקומיות וכן עסקים קטנים בבעלות יחידים. הפרה של זכויות קניין רוחני היא הפרה- אם המפר הוא ענק ואם הוא קטנטן. נכון, ישנן השלכות להיקף עסקיו של המפר, אך עצם העובדה שמפר של זכויות הוא עסק קטנטן אינה הגנה בפני הפרה. הפרה מעמידה כל מר בסיכון להקלע לעימות משפטי מול מי שטוען לבעלות בזכויות.


יש זכויות ואם כן של מי הן ומה הן מקיפות?


זכויות במוצרים, שהם עצמם מהווים קניין רוחני כוללות פטנטים, עיצובים של מוצרים, סימני מסחר לשמות של עסקים ומוצרים ותכנים כתובים או מוקלטים - החל מספרים, מאמרים, תכנים לרשתות חברתיות, סרטונים, פודקסטס וכדומה. ככל שההשקעה של עסק גדולה יותר במוצר שבכוונתו למכור- כך מומלץ לבצע בדיקה רחבה יותר ויסודית יותר - לוודא שהמוצר ומכירתו לא יפר זכויות של אחרים.

לרוב- כל עסק מודע לשוק המוצרים שהוא מוכר. אם מדובר בתחום שבו נהוג להגן על מוצרים באמצעות פטנטים, סביר שעסק ימנע מלמכור מוצרים העלולים להפר פטנט רשום של מתחרה על מוצר דומה. אם מדובר בתחום הסובב סביב עיצוב מוצרים - סביר שהעסק המבקש למכור מוצר מסויים- יהיה מודע למוצרים המוגנים בעיצוב רשום בבעלות מתחרה, ואם מדובר בסימן מסחר- כשם של עסק או של מוצר- סביר שמי שמבקש לבחור לעצמו שן או מותג - יהיה מודע לאילו שבבעלות אחרים בתחום עיסוקו. באשר לתכנים כתובים או מוקלטים - שם מעט מורכב יותר לוודא שעסק אינו מפר זכויות של אחר- שכן המדובר בהיקפים גדולים של טקסטים או דקות הקלטה ארוכות - שלא תמיד נושאים שמות דומים לתכנים שעסק אחר מבקש לעשות בהם שימוש. בעניין זה כדאי לזכור- תחושת הבטן של משתמש במוצר או בקניין רוחני כלשהו - בנוגע לסיכון שבהפרה היא בדרך כלל נכונה. אם אדם או עסק מבקשים לעשות שימוש בתכנים מכל סוג , שהם דומים לתכנים שהם נחשפו אליהם- כנראה שיש חשש לקיום זכויות שהן בבעלות אחרים. אם נודע למשתמש - לאחר שימוש או לאחר יצירה של תכנים מסויימים - כי לאחרים זכויות קניין רוחני או טענה לזכויות קניין רוחני בהם- כדאי לשקול אם כדאי להאבק על הזכות לעשות בהם שימוש או אם מוטב ליצור תכנים אחרים.


יפה שעה אחת קודם- קיומן של זכויות אחרים.



מעדיפים להמנע מעימותים משפטיים? כדאי לכם לבדוק, בתחילת העבודה שלכם, כשרק התחלתם בכתיבה או בפיתוח או בהמצאה או בתכנון - זה הזמן הטוב ביותר לערוך את הבדיקות. שנייה לפני שההשקעות , הכספים , האנרגיות וכל משאב נוסף נשפך לתוך הפרוייקט החדש שלכם. תבדקו - האם יש שם מישהו- בחלל הכמעט אינסופי של בעלי זכויות פוטנציאליים- שפיתח, חשב, ייצר, ויצא לשוק לפנינו?

ישנן דרכים שונות לבדיקת קיומן של זכויות של אחרים. כך למשל - אם מוצר לכאורה הוא מוגן פטנט- אך בדיקה תעלה שהפטנט אינו עוד בתוקף - ניתן יהיה לעשות בו שימוש. אם למשל מסתבר לעסק כי סימן מסחר מסויים של מתחרה, אינו אלא שימוש אחד מרבים שעושים מתחרים רבים בסימן, ישנו פתח לבדוק את האפשרות לעשות בו שימוש. את כל האמור לעיל מומלץ לעשות תוך קבלת ייעוץ מעו"ד- שכן יש לוודא מה הן זכויות הקניין הרוחני הקיימות ומה הן הדרכים לבדוק את קיומן והדרכים לבדוק את האפשרות לתקוף אותן (כן- לעיתים ישנן דרכים כאלה- למשל סימן מסחר שלא היה אמור להרשם מלכהתחילה).

מנועי חיפוש כגוגל- תמיד מהווים את המקום הטוב ביותר להתחיל בכל בדיקה. חיפוש שמות מוצרים או סימני מסחר במנועי חיפוש עשוי להעלות תשובות ברורות או לפחות קצה חוט שיאפשר המשך בדיקה מעמיקה יותר באשר לקיום של מוצר דומה או באשר למיתוג דומה. תשובות מסוג זה עשויות למנוע עימותים מסחריים או משפטיים מיותרים- הזוללים אנרגיות ומשאבים- שניתן לתעל לפיתוח ולצמיחת העסק.


להתעקש או להמשיך הלאה


לקוחות רבים בוחרים להתעקש על שימוש בקניין רוחני מסויים- גם תוך ידיעה שהשימוש עלול לגרום לעימות עם צד ג' העושה שימוש בקניין רוחני דומה. מבחינתם ויתור לא היה אופציה בשל סיבות שונות- למשל - דרישת לקוחות פוטנציאליים או למשל התנהלות מסחרית מול המתחרים שטענו לבעלות בזכויות קניין רוחני בקניין האמור. לעומתם- לקוחות רבים- לאחר ייעוץ משפטי- בוחרים להניח למוצרים או לתכנים שכבר עשו בהם שימוש, ומעדיפים להשקיע משאבים ביצירת קניין רוחני חדש - אלטרנטיבי- ולהמנע מהסיכון שבעימות משפטי העלול להגיע עד לבי המשפט.שוב, עימות משפטי עלול להיות יקר, ארוך, דורש זמן ואנרגיה והוא לא תמיד מוביל לתוצאות הרצויות. לעומת זאת כדאי לזכור- כי בחירה להתעקש על שימוש בקניין רוחני מסויים- גם תוך סיכון לעימות משפטי- עשוי לשדר למתחרים כי המדובר בשחקן חזק בתחום וכי עצם המוכנות להיאבק על הזכויות הוא אינדיקציה לכח ולנוכחות משמעותית בשוק.


כשממציאים יש מאין




אחת הדרכים הפשוטות ביותר להמנע מהפרה של זכויות קניין רוחני - היא הנסיון להמציא יש מאין. אבל- זהירות! בתחומים שונים המדובר באסטרטגיה בטוחה יחסית-למשל בתחום האומנות- אם אדם כתב ספר או צייר ציור או צילום סרט- הסיכוי שאחד מהם יהיה דומה עד לחשש של הפרת זכויות ליצירות של אחר, קטן בהרבה- מאשר במצב שהיוצר לפני שיצר, היה חשוף ליצירות של אחרים. לעומתו, אדם או עסק המפתחים תרופה חדשה או מכשירה אלקטרוני - כדאי מאוד שיבקשו לערוך עבורם חיפוש של מאגרי המידע של פטנטים רשומים כדי לוודא שאין בפיתוח שהם מבקשים לבצע משום הפרת זכויות בפטנט רשום- ואם כן- הם יוכלו לדעת כיצד לשנות כיווני פיתוח כדי להמנע מהפרה.


בדיקה וייעוץ מקצועי


לא ניתן למנוע עימותים משפטיים ב-100% מהמקרים אבל ניתן להפחית את מספרם באופן משמעותי- באמצעות בדיקות כאמור לעיל והן באמצעות ייעוץ מקצועי של עורכי דין ושל עורכי פטנטים- שיוכלו לסייע בבדיקות לאפשרות קיום זכויות קניין רוחני - של אחרים.

27 צפיות0 תגובות
bottom of page