top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

"זה השם שלי"- על הזכויות בשמות של מפורסמים/סלבס ומשפיענים

רחלי פשר אייקנאר,עו"ד

אוקטובר 2021

סימני מסחר כיוצרי נכסים:

בפוסט הקודם שלי- על הקשר בין קניין רוחני למשפיענים-

הזכרתי את סימני המסחר ככלי אפשרי לפיתוח הנכסים של המשפיען. בפוססט הזה- אתמקד בסימני המסחר וביתרונות של רישומם על שמות של משפיענים וידוענים או מפורסמים- בכל תחומי החיים.


מה הוא סימן מסחר רשום?

פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972, מגדירה בצורה ברורה מה הוא סימן:

" "סימן" - אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני ממדים או בשלושה "

ומגדירה מה הוא סימן רשום:

" "סימן מסחר" - סימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לענין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם "


מה הקשר בין שמות מפורסמים לסימן מסחר רשום?

ביונסה, ביל גייסטס, טיילור סוויפט, גורדון רמזי- הם חלק קטן מרשימת המפורסמים- כל אחד בתחומו שבחרו לרשום סימני מסחר- בתחומים בהם הם מבקשים זכויות בלעדיות לשימוש בשמות. למה? כי ברור להם שיש סיכוי שגורמים שונים ינסו להרוויח על גבם ומפרסומם ולמכור מוצרים ושירותים תוך שימוש בשמם.

לסימן מסחר רשום בנוגע לשמו של אדם יש כח המשפטי למנוע מאחרים לעשות שימוש בשם בנוגע לכך.

למשל- אם לשף הידוע גורדון רמזי סימן סחר בתחום שירותי מזון- לא יוכל אדם אחר לעשות שימוש בשמו לצורך זה. הזכייה בסימן מסחר רשום אם כן, לא רק מזכה את בעליו בנכס ממשי שניתן לגביו לבצע עסקאות (כגון מכירת זכיונות או רשיונות לשימוש), אלא שהוא משמש כהגנה מפני שימוש לא מורשה בו- על ידי אחרים.


רישום סימן מסחר- לא שמור רק למפורסמים על שמם:

גם אדם לא פורסם-המבקש להפוך לידוע בקרב קהל לקוחותיו ו/או לקוחות פוטנציאליים- יכול להגיש בקשה לרישום סימן על שמו בתחומים שבהם בכוונתו לעסוק. כלומר- רישום סימן המסחר אינו חייב מן סתם להיות תוצאה של פרסום והרצון להגן על המפורסם ועל שמו- אלא הוא כלי מצויין לבניית נכסי בתחום הקניין הרוחני.

למשל: רוצה אדם להקים עסק לעיסוק בספורט. הוא מבקש כי המותג יהיה מעוצב סביב שמו שלו. הוא רשאי כמובן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר. כהוא יבקש לאתר משקיעים או מימון אחר- יוכל להשתמש בנכס שרכש- סימן מסחר רשום- כדי להוכיח רצינות ואף כדי להוכיח הגנה על הנכס שהוא מתכוון לבנות מסביב לשמו.


האם סימן מסחר על שם פרטי- ימנע מאנשים שז הוא שמם לכור מוצרים או שירותים דומים?

מה קורה אם לאדם פרטי אחר- שם זה לשמו של המפורסם שרשם אותו כסימן מסחר? פקודת סימני מסחר משיבה על כך בסעיךף 47:

"רישום לפי פקודה זו לא ימנע אדם מהשתמש שימוש אמת בשמו או בשם עסקו, או בשמו הגאוגרפי של מקום עסקו, שלו או של קודמיו בעסק, או מהשתמש בהגדר אמיתי של מהותם או איכותם של טובין שלו."

כלומר- אם אשה בשם דנה לוי מבקשת למכור שירותים או מוצרים בתחום מסויים- והיא טורחת ורושמת בנוגע לכך סימן מסחר, ודנה לו אחרת רוצה לעסוק באותו התחום או אפילו כבר עוסקת בו- לא ניתן למנעו ממנה לעשות שימוש בשם. כיצד דנה לוי שרשמה כבר סימן מסחר בנוגע לשמה, יכולה בכל זאת להתגונן מפני בלבול בין שתיהן? ראשית- דנה לוי יכולה מלכהתחילה להוסיף לשמה איזה שהוא עיצוב ייחודי או לוגו. דנה לוי האחרת- לא תוכל לעשות באילו שימוש. אם ציבור הקונים יכיר את סימן המסחר הרשום של הלוגו של דנה לוי הכולל גם את שמה- הוא ידע לחפש את הסימן הרשום הזה. בנוסף- אם דנה לוי בעלת הסימן הרשום- תיתקל בשימוש בשם דנה לוי במסחר- בתחום שבו היא עוסקת ושלגביו היא רשמה סימן מסחר- היא תוכל לפרסם ברבים - כי על לקוחותיה לוודא כי הם רוכשים מוצרים או שירותים שלה- של דנה לוי בעלת הסימן הרשום.

מעבר לכל אילו- הרי שלשון סעיף 47 בפקודה- אמנם מאפשרת לאדם לעשות שימוש בשמו הפרטי- אבל המדובר בשימוש אמת. אם יסתבר לדנה לוי בעלת סימן המסחר הרשום כי דנה לוי השנייה- כלל איננה עוסקת בתחום המוצרים או השירותים שהיא רשמה לגביהם סימן סמחר- וכי החלה לעשות כן- באופן המוכיח כי היא מנסה ל,רכב" על גבה של דנה לוי בעלת סימן המסחר הרשום- ישנו סיכוי שבית משפט - בבחנו את עניין- ימנע מדנה לוי שאיננה בעלת הסימן- מלמכור מוצרים או שירותים זהים לאילו של בעלת הסימן- תוך שימוש בשם דנה לוי- או אולי יחייב את דנה לוי חסרת הסימן לפרסם הבהרה על כל מוצר- כי היא איננה דנה לוי בעלת הסימן.


יחס רציני לקניין רוחני- גורר יחס רציני לבעליו:

אנו חיים בעולם שבו בעלי קניין רוחני - מהייטק לפרמצבטיקה, למוניטין של מעצבים ועיצובים, דרך ידוענים ומפורסמים המובילים את הרשתות המובילות את הדמיה- הם מהאנשים ו/או מהחברות המשפיעים והחזקים בעולם. ההכרה כי נכסי קניין רוחני - לא רק שאינם נופלים בחשיבותם מנכסים אחרים- אלא לא פעם עולים עליהם - בשל הפוטנציאל העצום שלהם לחצות גבולות ויבשות- גדלה והיתה לחלק בלתי נפרד מכל עסקה, מכל הסכם ומכל התנהלות מסחרית. לאנשים שמקור פרנסתם הוא בפרסונה שלהם- באישיות, בתדמית, בדמות- ובכלל זה בשמם- חשוב לרשום סימן מסחר על מנת לסייע להם בהגנה על נכס זה- ועל מנת לשדר לעולם עסקי- כי מבחינתם מדובר בנכס בעל ערך .


הגנת הפרטיות ואיסור לשון הרע:

הזכות לפרטיות והזכות לכך שלא יתפרסמו פרסומים שיש בהם לשון הרע- הן זכויות השמורות לכל אדם- גם למפורסמים שבינינו. המדובר בשתי סוגיות מורכבות- שבתי המשפט עוסקים בהן לא פעם- כאשר אדם מפורסם מבקש לתבוע גורם - המפרסם את שמו או את תמונתו - תוך שלטענת המפורסם הוא פוגע בפרטיותו ו/או גורם לפרסום שיש בו לשון הרע. מאחר ובתי המשפט אמורים לאזן בין הזכויות הללו של אנשים פרטיים לבין הזכות לחופש הביטוי-ישנו יתרון ברישום סימן מסחר - על מנת לחזק את ההגנה של המפורסם כנגד השימוש בשמו ללא רשות.

ולסיום- אני מבקשת להוסיף- כדאי לנסות ולרשום סימן מסחר כי אחרי כל- "מה יש לכם לפסיד?".



* אין באמור בכתבה זו משום ייעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור בה. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורכת/עורך דין.

*אודות הכותבת- רחלי פשר אייקנאר: https://www.rachelpashereijkenaar.com/









24 צפיות0 תגובות
bottom of page