top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

האקתונים, קניין רוחני, אתגרים משפטיים ואני כמנטורית- מאי 2021




כעורכת דין בתחום הקניין הרוחני-וכסקרנית בנוגע להתחדשות ולחדשנות, אני משתדלת במהלך כל שנות עבודתי בתחום, להיות מעודכנת בחידושים בתחומי החיים השונים- ובכלל זה כמובן- בטכנולוגיות השונות שלא מאכזבות וממשיכות לפתיע, לחדש ולאתגר את כולנו.


לזירת ההאקתונים התקרבתי השנה - כשהצעתי להצטרף אליהם כמנטורית. מנטורית בהאקתונים? בדרך כלל המדובר בכוכבי טכנולוגיה, סטארטאפיסטים עם קבלות על הצלחה, יועצים בתחום ניהול ואסטרטגיה ואנשי כספים. אז- גם לסוגיות אסטרטגיות של ידע ושל קניין רוחני יש מקום בהאקתונים. האתגרים של יצירת נכסי ידע וקניין רוחני, שמירה והגנה עליהם, המנעות משימוש לא מורשה בנכסי אחרים- כל אילו הן סוגיות שבמוקדם או במאוחר, הופכות לאתגרים בפני כל קבוצה היוצרת רעיונות ומהם נכסי קניין רוחני שאותם צריך יהיה לשווק ולמכור- תחת מיתוג נכון אבל גם מוגן.


בפיתוח של רעיונות חדשים ונכסי קניין רוחני המבוססים עליהם - כגון פטנטים, מדגמים, יצירות מוגנות בזכויות יוצרים וסודות מסחריים- כדאי - שניה לפני ההתלהבות והדהירה קדימה- לוודא שמדובר במשהו חדש, משהוא שאחרים טרם יצרו או לחילופין - להבין מה מצב הדברים הקיים- והאופציות לרעיונות חדשים לחידושו ולשיפורו. כמנטורית - אני יכולה לסייע לקבוצות השונות- באמצעות פנייה שלהם על פי צרכים שנוצרים במהלך השעות העמוסות והקצובות בהאקתון - לחפש במאגרים ברשת - מוצרים או שירותים דומים לאילו שהם מבקשים לפתח. אני יכולה להפנות אותם לסעיפים הבסיסיים - העיקריים בחוקים הרלבנטיים הנוגעים לפטנטים, עיצובים, זכויות יוצרים או סודות מסחריים - כדי שיוכלו להבין- מהר אבל באופן ברור- מה ההבדל בין רעיון לבין נכס, מה הבדל בין חדש לחדשני, מה משמעותו של פרסום קודם, אילו קטגוריות של יצירות קיימות בחוק ואילו מוצרים או שירותים עשויים להיות מתאימים לאיזה סוג של הגנה.


מנטורית במהלך האקתון איננה יועצת משפטית. אני מבהירה לכל הקבוצות שלהן אני מסייעת כאמור לעיל- כי מדובר רק בהפנייה, בהארת נקודות שאולי לא חשבו עליהן ובעיקר- בחשיבות של הכרה בכך- שיש לקחת בחשבון שאלות משפטיות בתחומים שונים- למשל איזו אישיות משפטית תנהל את הפרוייקט- חברה, עצמאים- מי יהיו קהל הצרכנים, כיצד ינוהלו הנקודות המשפטיות שנוגעות לרכישת המוצר ו/או השירות ועוד ועוד. מנטורית משתתפת בהאקתון- כדי להזכיר לכולם שעולם המשפט נוגע בכל תוכנית או בכל פעילות עיסקית שהיא - ובשעה שתופרים בזמן מינימום - תוכניות מופלאות שלעיתים חלקן אכן יוצאות לפועל-ואי אפשר להתעלם מעולם זה. לאור הזמן הקצר- ולאור העובדה כי לא ניתן במהלך ההאקתון להעניק ייעוץ משפטי מעמיק - הרי שהשיחות עם מנטורית כמוני- אמורות לגרום לקבוצות של הממציאים ו/או היוצרים- לכלול בתוכנית שלם התייחסות בנוגע לצורך לבדוק ו/או לטפל בנקודות משפטיות שונות- נקודות שאני יכולה להאיר את תשומת ליבם לקיומן.


דוגמא לכרטיס הביקור שלי בהאקתון שיזמה ד"ר עדנה פשר(אמא שלי :))- אלברט אינשטיין- חדשנות בחינוך לחוסן לאומי- משפיעים על חינוך בישראל:






15 צפיות0 תגובות
bottom of page