top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

תנאי שימוש- ממש לא מיותר

עודכן: 22 במרץ 2023





הקמתם אתר, יצרתם אפליקציה? מי המבקרים שהייתם רוצים שיבקרו בפלטפורמות שלכם? מה הייתם רוצים שיעשו בהן? באילו מקרים הייתם רוצים שיעזבו? המדובר בהסכמה בין שני צדדים לנהוג על פי כללים מוסכמים מראש. תנאי השימוש הם התגלמות ההסכמות האילו.


פלטפורמה אינטראקטיבית או רק לוח מודעות

יצרתם אתר ובו עמוד או שניים עם מידע על העסק שלכם- ואין בו כל אופציה לכל פעולה של רכישה או מתן פרטים? הסיכוי שתתקלו בסוגיות משפטיות אל מול המבקרים אינם רבים. נכון- אם אתם מעלים לאתר תוכן שעלול להשתמע כייעוץ שהגולשים עלולים להסתמך עליו- פתחתם לכם פתח לסיכוי לאחריות משפטית כלשהי- אך שוב- הסיכוי לדין ודברים מול מבקרים באתר שלכם קטנים יחסית. לעומת זאת, אם יצרתם אתר מכירות- של שירותים או של מוצרים, או אפילו אתר המספק תוכן חינם שיש העלולים להסתמך עליו - פתחתם פתח רחב יותר ל"מפגשים משפטיים" עם משתמשים או עם גולשים שמסיבה מוצדקת או שלא אינם מרוצים.


אתרים ואפליקציות כיוצרי הסכמים

במפגשים שבין גולש או משתמש לבין בעלי אתר או אפליקציה נוצר מפגש המעמיד במבחן את הזכויות והחובות של שני הצדדים. הזכויות של בעלי האתרים והאפליקציות("פלטפורמות"), נוגעות לפלטפורמה שהם בנו. ישנן פעולות שהם מעוניינים לאפשר למבקשים לבצע- למשל לקרוא את התכנים או לשלוח אליהם פניות או שאלות או בקשות וישנן פעולות שהם מבקשים לאסור- כגון העתקה של תכנים או שימוש ללא רישוי בהם ועוד. למבקרים זכויות שונות הנובעות למשל מהדין בנוגע להגנת הצרכן- אם הפלטפורמה מכרה להם שירותים או מוצרים וכן דוגמא אחרת- בנוגע לדין העוסק בעוולות נזקיות- אם למשל מדובר בפלטפורמה המציגה עצמה כמספקת ייעוץ הנדסי או ייעוץ רפואי או אפילו משפטי. במקרים כאילו - אם מבקרים מסתמכים על האמור בפלטפורמה כייעוץ- ונגרם להם נזק - שכן מדובר היה במידע שגוי או לקוי או רשלני - הם עלולים לחפש דרכים משפטיות לתבוע את בעלי הפלטפורמה.


תנאי שימוש

הסדרה של מערכת היחסים בין מבקר לבין בעלים - היא דרך טובה להבטיח שכל צד יודע היטב מה הן זכויותיו ומה הן חובותיו. אמת- למתבונן מרחוק- כל תנאי השימוש נראים זהים- זה הוא המסמך המעצבן הזה- המודפס בדרך כלל באותיות קטנות- שיש להסיר כדי שניתן יהיה להמשיך ולגלוש. בנוסף לכך- בדרך כלל אין צורך אפילו לקרוא בו שכן לרוב, הכל מתנהל על מי מנוחות והמבקר כלל אינו נתקל בבעלי הפלטפורמה. אפילו אם מדובר לא רק באתרי מידע- אלא באתרי מכירות- הרי שאם הכל עובד כמתוכנן- הבחירה נעשית, הכסף מועבר והשירות או המוצר נמסרים ללקוח - אונליין או במסירה פיזית- אין בכך מקור לצרות. גם הסכמי שכירות, מסמכי בנק, מסמכים שאנו חותמים עליהם לפני הליך רפואי ועוד כל מני מסמכים שיוצא לאדם מהיישוב לחתום עליהם במהלך ניהול חיו ועסקיו- אינם גורמים לנו לשקוע בקריאה עוצרת נשימה. לרוב- רובינו- חותמים עליהם כענין שבשגרה וממשיכים הלאה. אבל- ואבל גדול- כאשר צצות הבעיות במערכת היחסים בין הצדדים- או אז כל צד מחפש אסמכתאות לזכויותיו ולחובותיו - ואז המסמכים הללו נשלפים- על ידי צד אחד ואז גם על ידי השני! בשלב זה - מסתבר שכל המסמכים הללו כלל אינם זהים, מסתבר שלעיתים יש חשיבות לכל סעיף בהם ולעיתים חשיבות להגדרה מסויימת או לבחירת מילה זו או אחרת במסמך.


תנאי שימוש הם הסכם- התייחסו אליהם בהתאם

באותה המידה שיש חשיבות למה שמכלילים בהסכם שכירות, הסכם מכר, הסכם למכירת רכב -חשוב לדעת מה הכללתם בתנאי השימוש שלכם כבעלי פלטפורמה - מה אתם רוצים ומה אתם לא רוצים וחשוב לדעת כמבקרים שמבצעים פעולות מעבר לקריאה בלבד של תכנים- מה בדיוק הצפיות של בעלי הפלטפורמה - מה מותר לכם מה אסור לכם וכו. יוער- כי ההיקף העצום שהרשת מספקת, הופכים את הסיכונים שלכם להחשף לסיכסוכים משפטיים לרחבים יותר מאשר הסיכוי להמא במב שכזה מול שוכר אחד של דירה.

כבעלי דירה או נכס אחר- אתם בדרך כלל לא מהססים ופונים לייעוץ משפטי. באותה המידה- מומלץ לפנות לייעוץ משפטי גם בנוגע לנכסים מסוג הפלטפורמה שהקמתם.

חשוב לזכור- בכל מפגש בין שני אנשים נוצרת מערכת של ציפיות ובכל מפגש נפגשות גם הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים על פי דין. חלקן קבועות בחוק ואינן ניתנות להתניה או לשינוי- למשל הזכות שלנו שהצד השני לא יפגע בנו או ברכושינו או בשמינו הטוב- אבל ישנם מפגשי זכויות וחובות פחות ברורים- שהדין עצמו מבקש מהצדדים- באמצעות חוקי החוזים- לקבוע את אופן התנהלותם אחד מול השני. במצבים בהם הצדדים לא קבעו אותם- דהיינו בהעדר הסכם ברור- בית המשפט ישלים את החסר על פי שיקול דעתו.


ומה עם האתר הזה - הפלטפורמה הזו שלי

גם כתבה זו נכתבת במסגרת פלטפורמה - האתר שלי - שנועד אך ורק לספר על עצמי כעורכת דין- ונועד לאפשר למבקרים לקרוא את כל האמור בו, מבלי שיהיה בכך משום ייעוץ משפטי. זו פלטפורמה לקריאה בלבד- ומי שמבקש ייעוץ משפטי בכל נושא הנדון בתכנים שכאן- חייב לפנות לעורך דין באופן נפרד. למרות זאת- ותוך מתן גילוי נאות- בימים הקרובים אעלה את תנאי השימוש שלי, שהכנתי לאתר הקטן הזה- כי לדעתי- גם הוא מחייב זאת.


מדיניות פרטיות

מדיניות הפרטיות אמורה להיות נפרדת וברורה. היא נוגעת לזכויות המבקרים לשמור על הפרטיות שלהם, היא אמורה לעמוד בדרישות הדין בעניין זה והיא מצדיקה בעיני את כתבת ההמשך שאעלה כאן בקרוב.




* אין לראות באמור בכתבה זו משום ייעוץ משפטי בכל צורה שהיא ואין להסתמך עליו ככזה. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין.


















25 צפיות0 תגובות
bottom of page