top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

קניין רוחני-IP ובינה מלאכותית- AI- מתי ואיך אפשר להשתמש בתכנים המוצעים לנו.

עודכן: 15 באפר׳ 2023




הבינה המלאכותית כבר כאן - בכל התחומים ובפלטפורמות רבות - בכל תחומי חיינו.

הפעם בחרתי להתמקד בזכויות ובחובות החלות על מי שמבקרים בפלטפורמות היוצרות תמונות - בחינם לכאורה - על פי תיאור התמונה הרצויה(כאמור להלן- אין זו כתבה מקיפה באשר לזכויות ולחובות על פי דין ובאשר לפירושן בהקשר הרחב של AI. על אילו בכתבות שיפורסמו כאן בעתיד).


אז מה - עכשיו אנחנו יכולים ליצר לעצמנו תמונות באתרים האילו - והתמונות יהיו שלנו, לעשות בהן כל שימוש שנרצה - והכל ללא מגבלות ואפילו ללא תשלום? לאו דווקא!


כפי שכבר כתבתי כאן- אין תכנים חינמיים לחלוטין - ואם הם אכן חינמיים- צריך להיזהר ולבדוק- אילו תנאי שימוש מחוברים אליהם. תוכן הוא פעמים רבות יצירה- ויצירה מזכה את בעליה בזכויות יוצרים- בארץ ובחו"ל. זכויות היוצרים שהן נכס לבעלי היצירה- כאן בעלי האתר, האפליקציה, תוכנת ה- AI, מהוות מעצור משימוש בהן על ידי אחרים ללא הסכמת הבעלים. ההסכמות הללו באות לידי ביטוי בצורה של הרשאה או רשיון לעשות שימוש.


הצעות של אתרים שונים ברשת או של אפליקציות - ליצור תמונות באמצעות מנועי AI- הן בסך הכל הזמנה לעשות שימוש באתר שבמסגרתו ההצעה ניתנת.


אין בכך כל שינוי או כל חידוש בהשוואה לאתרים המציעים תכנים כגון צילומים או ציורים או כל תוכן אחר. השימוש יכול שיהיה לא רק בתכנים אלא בתוכנה המוצעת על גבי פלטפורמות אילו. המשתמשים מוזמנים לעשות שימוש בתוכנות ובכללן ב"מכונות" ה-AI ואף בתכנים שבבסיסן - אבל- בכפוף לתנאי שימוש המופיעים בפלטפורמות שלהם.


הנה לדוגמא אתר iStock המציע יצירת תמונות באמצעות AI-


תוך הזנת שילובים של מילים או מונחים על ידי המשתמש. חיפוש קל באתר מעביר את המשתמש לעמוד המסביר את כללי השימוש של התכנים ושל ה-AI או במילים אחרות בתוכנה המוצעת בו:


"What license do I need?

When you download a file on iStock, you're buying a standard license that lets you use the file for any personal, business or commercial purposes that aren't otherwise restricted by the license (check out the full content license agreement).

That means you can use our content in advertising, marketing, apps, websites, social media, TV and film, presentations, newspapers, magazines and books, and product packaging, among hundreds of other uses. Adding an extended license lets you use our content in even more ways."



כצפוי- ניתן להשתמש בקובץ שהאתר מציע אולם בכפוף לרשיון שאת תנאיו ניתן לקרוא גם כן באתר. גם תנאי שימוש נדיבים כמו אילו המוצעים כאן- עדיין מגבילים את המשתמש בדרכים שונות. כדי לדעת מה הן ההגבלות- יש לבדוק את גבולות הרישיון וכן- אין ברירה אלא לקרוא את האותיות הקטנות :).


הזנתי מילים או מונחים ובקשתי מהמערכת ליצור עבורי תמונות- למי זכויות היוצרים ביצירות פרי תוכנת הבינה המלאכותית?


השאלה של בעלות בזכויות יוצרים ביצירה שהיא פרי AI- מורכבת ובחרתי שלא לדון בה כאן. למרות זאת, ניתן לומר בהקשר הספציפי של כתבה זו- כי זכויות יוצרים, ככל קניין רוחני, הן קניין שניתן להגיע לגביו להסכמות באמצעות הסכמים ובמקרה של זכויות יוצרים הסכמים בכתב בדרך כלל. ברגע שיש הסכם בין הצדדים ליצירה- כאן- בין בעלי הפלטפורמה של ה-AI לבין המשתמש- ההסכם גובר בדרך כלל על הזכויות שהדין מעניק לבעלי הקניין. על פי העקרון של החופש לערוך הסכמים- בעלי היצירה מסכימים לתנאי ההסכם. תנאי שימוש באתרים ובאפליקציות אינם אלא הסכם לשימוש- בין בעלי פלטפורמות אילו לבין המשתמשים.

קריאה של תנאי השימוש והרשיון של כל פלטפורמה שבמסגרתה מוצעים שירותי יצירת התמונות והתמונות(כפי שמציע אתר istockphoto לעיל), והתנהלות על פי האמור שם, היא הדרך הנכונה להתנהל גם באשר ליצירות של מערכות AI. למי שאינם בטוחים באשר לתנאים האמורים או לניסוח שלהם- מומלץ לפנות לייעוץ משפטי. חבל לעשות שימוש - במיוחד מסחרי- בתכנים שלאחר מעשה יסתבר כי אין זכות לעשות בהם שימוש מסוג זה.


עוד על AI ועל הקשר שלה ל-IP - בכתבות הבאות.



*הכתבה לעיל איננה בבחינת ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליה ככזה. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורכ/ת דין.





69 צפיות0 תגובות
bottom of page