top of page
חיפוש
  • rpeiplaw

הגנת נכסי הידע מול AI - בינה מלאכותית - מאיום לשיתוף פעולה

עו"ד רחלי פשר אייקנאר- ידע וקניין רוחני



זכויות קניין רוחני - זה הוא לא מושג תיאורטי . אילו הן זכויות ממשיות שיש לצידן קניין או רכוש בעלי ערך לעיתים רב.

נקודות לחשיבה בהכנת העסק ל- AI שמגיע גם לעסק שלכם - וכל בדרכים לרכב עליה :

התייחסות ל-AI כשחקן שמעתה לא יצא מהחדר:

ללמוד על התנהלות ה-AI כרגע( במגבלות הרקע הטכנולוגי של כל אחת ואחד מאיתנו), לחפש מידע על הסכנות שה-AI מציב בפני העסק שלנו - למשל - הפקת מידע ללקוחות ללא תשלום במקום מידע שנהגתם למכור, חיפוש השירותים הייחודיים או המוצרים הייחודיים שאתם יכולים ליצור כל פעם באפן מקורי- או באמצעות שיטה שתיר כל פעם שירותים או תכנים או מוצרים מקוריים- שישמרו אתכם צעד אחד לפני ה-AI.

אילו נכסים/ידע צברתם ואיפה הם:

איתור תוכניות עבודה, תכנים ייחודיים, מוצרים ייחודיים, רעיונות שטרם הפכו לתוכניות והם בבחינת סודות מסחריים- ותיעוד מדוייק עד כמה שניתן של כולם.

רישום כהגנה - של ידע שניתן לרשמו:

פטנטים, סימני מסחר במסגרת מיתוג כולל, עיצובים , ואפילו זכויות יוצרים - רישום בארה"ב. מומלץ להתייעץ עם עו"ד.

בקרת זרימת ידע ע"י עובדים וע"י מערכות:

לנכסים ולידע שלא ניתן לרשום או כזה שטרם הבשיל לשלב הרישום - לבדוק מי יודע מה, כיצד הוא מעביר אותו ולמי, תיעוד העברת הידע כדי לאפשר בקרת "נזילות"- בקצרה- שימרו על הסודות המסחריים שלכם!

עבודה עם מומחים בניהול הידע ושמירה עליו- בין השאר מערכות מידע- גם הן מבוססות AI- שערוכות להתנהל גם מול AI אחר:

בארגונים גדולים המומחים הם חלק מהארגון - עסקים קטנים ובינוניים מומלץ לקבל ייעוץ- אפיון חד פעמי כדי לשפר התנהלות עם הידע - הנכסים שנצברו.

התנהלות אונליין:

התנהלות אונליין ובכלל זה כמובן ברשתות החברתיות: LinkedIn, Facebook, Instagram, Ticktock. מה

להעלות כמקדם של השיווק והמכירות ומה לא להעלות כדי לא לחלק הכל בחינם, אם להעלות למתג ולסמן- בדרכים שקשה יהיה להיפטר מהסימון - כדי להקשות על משאבות ה- AI מלשאוב את הנכסים בקלות ול"ערבב" אותם בתוך המוצרי שה- AI יוצר.

עבודת צוות ו/או בצוות:

ה-AI, בין השאר אוספת מהרשתות ומכל מאגר ידע שיש לה נגישות אליו ( הכוונה כמובן למערכות בינה מלאכותית שלכל אחת מערכת ומערך איסוף משלה)- ויוצרת יש ולא מאין. גם אנחנו יוצרים על בסיס קודמינו במקצוע, על בסיס ידע שעבר אלינו ממורים או מספרים או ממאגרים. ככל שנשתף פעולה עם יותר בני אדם- לסיעור מוחות באופן קבוע- כך נגדיל את הסיכוי שלנו להיות כל הזמן- צעד אחד לפני המשאבות של ה-AI. נוכל להשתמש ב-AI כדי ללמוד מהר יותר- מה אנחנו יודעים לייצר שהיא עוד לא יודעת. עבודת צוות בעסק - עם העובדים בכל הדרגים נחוצה לכך. אם מדובר בעסק קטן או אפילו ב- ONE PERSON SHOW- מומלץ לשתף פעולה עם קולגות.

אני בחרתי להתייחס ל- AI כמו לחשמל או לקרינה ממכשירים אלקטרוניים:

להינות מכל מה שיש להם לתת- אבל להתייחס אליהם בזהירות. בשלב זה חשוב שנדע מה הם כללי הזהירות בשימוש ב-AI או בבינה המלאכותית, ובחשיפת הידע והנכסים שלנו אליה אך בעת ובעונה אחת- חשוב ללמוד איך להשתמש בה. השימוש בה יעזור לי כך אני מרגישה- גם להגן על העסק שלי(ייעוץ משפטי) מפניה.

לשאול כל הזמן שאלות:

מאחר וה-AI לומדת כל הזמן ומשתפרת כל הזמן באמצעות השאלות שאנחנו שואלים אותה, אחת מהדרכים שלי להכין את עצמי להגעתה גם לתחום העיסוק שלי- היא לשאול את עצמי שאלות. אני בחרתי באופן מודע- לשאול מספר שאלות הנוגעות לתחום העיסוק שלי באופן קבוע - כדי לאמן גם את עצמי להתמודד עם השותפה החדשה שלי. אני נהנית גם משאלות של לקוחות- ככל שהן מורכבות יותר כך טוב יותר- כדי להשמור על כושר מחשבתי מולה. היכולת שלנו לשאול את השאלות הנכונות, המקוריות, אילו שיוצרות ערוצי חשיבה מקוריים, חדשנים, מתחדשים- בעצם מה שמהנדסי ה- AI עושים- תאפשר לנו לשרוד ואולי גם לפרוח ביחד עם הפלופורמות האילו של ה"מוחות" הלא אנושיים, שמצטרפים בימים אילו, גם לעולם העבודה והעסקים - אם נרצה או לא נרצה.

:IF YOU CAN"T BEAT THEM JOIN THEM

נראה שלא נוכל לנצח את ה-AI, או לעצור אותה מלהיכנס לתחומי עיסוקינו- אז למה שלא נצטרף אליה למסע- אבל נהפוך אותה לסוס שאנחנו רוכבים עליה ולא נאפשר לה לרכב עלינו- כל אחת ואחד מאיתנו בעיסוקים שלהם.



גילוי נאות:

בהכנת הפוסט הזה נעזרתי גם בתשובת ה- AI לשאלה- כיצד להתמודד איתה- ראו את הפוסט שלי בבלוג זה מלפני ימים ספורים:



*האמור כאן איננו בבחינת ייעוץ משפטי ואיננו בבחינת ייעוץ בנושאי AI - אלא רק מחשבות של מוח אנושי , בסיוע מוח מלאכותי :).

28 צפיות0 תגובות
bottom of page